vortrag_gespräche an der graphischen
james mosley
„early sanserifs: the nymph and the grot revisited”
datum_mittwoch, 21. oktober 2009
zeit_19:00 uhr
ort_designforum | mq
sanserif ist eine der elementarsten und häufigsten buchstabenformen, doch ihre assoziationen sind komplex. sie wurde ende des 18. jahrhundetrs von englischen architekten und bildhauern des neo-klassizismus nach beispielen früher römischer und griechischer inschriften wiederbelebt und in folge immer häufiger von schildermachern und schriftdesignern eingesetzt, sodass sie einer der bekanntesten stile auf gebäuden und gedruckten plakaten der städte des 19. jahrhunderts wurde. dieser vortrag gibt einen überblick über die jüngsten forschungsergebnisse zu ihrem background.
james mosley
war von 1958 bis 2000 bibliothekar an der st bride printing library (london). er lehrt am department of typography der university of reading und an lehrgängen in lyons, charlotteville etc. er ist gründungsmitglied der printing historical society und erster heraugeber ihres journals. als autor vieler essays, rezensionen und monographien über druck- und typographiegeschichte hat er wichtige artikel in typographischen publikationen veröffentlicht.
er schreibt online unter http://typefoundry.blogspot.com/. sein buch the nymph and the grot: the revival of the sanserif letter (1999) brachte neue erkenntnisse über die geschichte von sanserif schriften.
» http://typefoundry.blogspot.com
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the sanserif is one of the most basic and commonly used forms of letter, but its associations are complex. It was revived at the end of the 18th century from examples in early roman and green inscriptions by british neo-classical architects and sculptors, but was then adopted more widely by makers of signs and printing types to become one of the most familiar styles on the buildings and printed publicity of 19th-century cities. this talk will survey the results of recent research into its background.
james mosley
was librarian of the st bride printing library (london) from 1958 to 2000. he teaches in the department of typography at the university of reading, and at courses in lyons, charlottesville, and elsewhere. he was a founding member of the printing historical society and the first editor of its journal. the author of many essays, reviews, and monographs on printing and typographic history, he has published some notable articles in typography papers and writes online at http://typefoundry.blogspot.com/. his book the nymph and the grot: the revival of the sanserif letter (1999) revealed new insights in the history of sanserif typefaces.
» http://typefoundry.blogspot.com