vorträge deutsch oder englisch – informationen hier jeweils in der entsprechenden sprache
geplant ist, dass alle vorträge über- oder untertitel in englisch haben.
moderation
Clemens Theobert Schedler
aufgewachsen im ›wilden westen‹ österreichs, emigrierte er mit 21 jahren nach wien und taumelte nach vier jahren als gebrauchsgrafiker aus der höhere graphische bundes-, lehr- und versuchsanstalt. nach vier lernstationen als freier mitarbeiter sowie gründungen von büros für grafischen entwurf und grafische gestaltung eröffnete er 1997 sein büro für konkrete gestaltung: konkret = wirklich [vorhanden], als etwas sinnlich gegebenes erfahrbar, fest umrissen, anschaulich und deutlich ausgedrückt.
vorträge
Johannes Bergerhausen
writing systems, family clusters
mit dem projekt ›the missing scripts‹ sammelt prof. Johannes Bergerhausen von der hochschule mainz im verbund mit dem anrt in nancy, frankreich, und der script encoding initiative in berkeley, USA, seit 2016 informationen zu den noch nicht in unicode codierten schriftsysteme der welt. und die drei hochschulen finden immer noch weitere.
in einem visuellen vortrag geht es um die vor- und nachteile von stammbäumen, die über 30 neuen scripts, welche mit einem update ende des jahres dazu kommen und eine neue definition von ›writing system‹. und: was ist an schrift eigentlich ›universell‹ oder ›nano‹?
Johannes Bergerhausen
born 1965 in bonn, germany, studied graphic design at hochschule düsseldorf. from 1993 to 2000, he lived and worked in paris. first he collaborated with the founders of grapus, gérard paris-clavel and pierre bernard, then he founded his own studio. in 1998 he was awarded a grant from the french centre national des arts plastiques for a typographic research project on ascii. since 2002, he is professor of typography at hochschule mainz, germany. in 2004, he started the decodeunicode.org project, supported by the german federal ministry of education and research. guest lectures worldwide. with his colleagues in mainz, he founded the institut designlabor gutenberg. semester of research 2007 in paris. 2011 he published ›decodeunicode – die schriftzeichen der welt‹. in 2012, he was awarded with the designpreis in gold of the federal republic of germany. in 2014, he published ›digital cuneiform‹ with a cuneiform font. since 2014 he is visiting professor at anrt in nancy, france. in 2016 he initiated the project ›missing scripts‹ with anrt nancy, hs mainz and sei berkeley. 2019 exhibition ›missing scripts – the proposals‹ together with Ilka Helmig at west den haag, museum for contemporary art, the hague, netherlands. 2020 publication ›picto-, ideo-‹. member of atypi and gutenberg-gesellschaft.
Erik Carter
the future of type
what is the future of typography? emojis? monotype? dafont?
Erik Carter
is a graphic designer and art director running an independent practice based in san diego, california, USA.
Natalie Deewan
heterotypia and the stable N phenomenon
s hfsfhg gfzs <s fhgv,.<xlvhdkyly, mbnbjgkjnlyyyyyyyyspinner spinneryyyyyyy zewufg3784bzv3 44b5v93u44uvt3489 urc2z437cn5uczt8 qznxmy, p2omnunn5iutu6bzvinv8bzizi4vux3m1<, 10ß228yz4ctztiewhfasjxyykjshir3uwjfi4ze8toejdkldifzihjgut67rztxzt4rwzwiuqwb ybrbunvi35fmgftfruhnefihr5e7566o2931 ü1ß^lj bv
Natalie Deewan
(*1978 in vienna, austria) works as artist with signs of different kinds. she is subvertising signs in the urban & rural, public & published space (vienna vacancy anagrams; graffiti recycling & coded quotes; pixendorf is spelled out) & finds language solutions all along the way. she is dealing in pure, real, applied & collective literature (with a faible for lipograms & montage) and deesign (heterotypia font family, west-eastern clock, statistical sculptures, a.o.). she published several postcard booklets with works mostly realized in public space and the trilingual lucida console – ein translatorium maximum (klever 2022). in 2023/24 she was teaching applied literature at the art university in linz. right now, she is co-editing another trilingual book, in arabic, farsi and german: the long winter of migration with texts by writers in exile (with Lisa Bolyos).
Benjamin Dumond
type as labyrinths – why we need experimental typography
what do we dream of for typography? if history shows us that writing has always been evolving, what place do we as designers occupy in its history? are we so sure of what writing, as a tool, enables? is communication an end in itself? writing, like any other field, needs to be experimented with.
Benjamin Dumond
graphic designer, developer, founder of grifi and part of plain form team, Benjamin explores textual potential through essays, fictions, tools, thought experiments and typefaces. his approach to type design is uninhibited and unconventional, with very little drawing, lots of distortion and a generous pinch of the occult.
Franziska Füchsl
there’s a hair on my page! spots, lashes, tears and other signs of a litterbug
as a writer, the lashes and dandruff strewn along the sheets and desk are a memento of the strenuous process of thinking and fomulating halfway in your brain halfway on the page while your fists, fingers and nails meddle with your head and face or your mouth with your nails and skin. for me, as a typesetter, these lashes and dandruff (the stuff dust is made of) came to represent more than chances for wishful thinking at best or at worst the defacing of what is supposed to end up neatly on a cleanly white space. they accompany text in the making by mistake and sometimes they somehow bootleg themselves into print: to me happy little accidents. do these little litterbug drops have what it takes to become a sign?
i am looking at the repertoir of litterbug signs as intentional part of microtypography that can extend the glyph or form new signs that begin as traces to be read, that do not have a fixed meaning yet; that is, their dedication has yet to be discovered through reading.
Franziska Füchsl
lives in vienna and kiel, studied german and english philology in the former and ›sprache und gestalt‹ in the latter. Füchsl is a writer, typesetter and translator, sometimes everything at once. she is part of the translation collective versatorium where she is in charge of a little letterpress workshop called druckraum jahoda. literary publications: die straßen sind sichtbar (ritter 2023), tagwan (ritter 2020), my haarschwund (sampson low 2020), rätsel in großer schrift (edition mosaik 2018).
Ilka Helming
from sounds to shapes
zeichen und buchstaben sind teil von schriftsystemen, die in der regel gesprochenes dokumentieren. sprache setzt sich u.a. aus lauten zusammen und diese haben während des sprechvorgangs neben der akustischen modellierung auch eine physikalische dimension.
in diesem vortrag zeigt prof. Ilka Helming eine visuelle untersuchung, die der sichtbarkeit und aerodynamik von gesprochenen lauten nachgeht.
in ihrer künstlerischen arbeit beschäftigt sie sich u.a. mit visuellen aspekten wissenschaftlicher fragestellungen und bietet dadurch eine zusätzliche betrachtungsperspektive an.
Ilka Helming
hat bildende kunst und visuelle kommunikation in nürnberg und bonn studiert und lebt und arbeitet in köln und paris. seit 2007 ist sie professorin für zeichnung und visuelle konzeption an der fh aachen, deren fachbereich gestaltung sie von 2009–2012 als dekanin leitete. 2013 zeigt sie ihre ausstellung ›phénotype‹ im ludwig forum für internationale kunst aachen. 2018 erhielt sie das landesstipendium steiermark, artist in residence, graz, österreich. seit 2018 ist sie im vorstand des feministischen netzwerks ›and she was like: bäm!‹ aktiv. ein jahr später entwickelte sie gemeinsam mit Johannes Bergerhausen die ausstellung ›missing scripts — the proposals‹ im museum west, den haag, niederlande und nahm an der gwanhju design-biennale in südkorea teil. 2020 erhielt sie das artist in lab stipendium der fraunhofer-gesellschaft und stellte u.a. im leopold-hoesch-museum, düren aus. Ilka Helming ist seit 2020 im vorstand des neuen aachener kunstvereins aktiv.
Jost Hochuli
wie ich zum buchgestalter wurde, der ich bin – und 5 beispiele
grafisch-typografisch sozialisiert in den fünfziger jahren – in der hohen zeit der ›swiss typography‹ – begegnete ich am anfang meiner ausbildung zufällig und glücklicherweise zwei persönlichkeiten, die sich in der neuen bewegung zwar auskannten und trotzdem nicht der dogmatischen ansicht waren, diese sei der end- und höhepunkt der ganzen typografiegeschichte. sie sahen weiter, und heute, aus dem abstand einiger jahrzehnte betrachtet, sahen sie auch richtiger. meine arbeiten sind zwar ohne die swiss typography nicht denkbar, vor allem aber sind sie es nicht ohne die beiden persönlichkeiten – Willi Baus und Rudolf Hostettler, die mich gelehrt haben, selbständig zu denken. fünf beispiele mögen das zum schluss belegen.
Jost Hochuli
1933 geboren in st. gallen, wo er – mit wenigen ausnahmen – sein ganzes leben gelebt und gearbeitet hat. während 29 jahren 1 tag unterricht pro woche an den schulen für gestaltung in zürich (heute zhdk) und st. gallen (schriftschreiben und -zeichnen.) mitgründer und 25 jahre präsident und gestalter des non-profit-verlages vgs verlagsgenossenschaft st. gallen. atelier für institutionelle grafik und buchgestaltung. einige ausstellungen sowie einige preise und auszeichnungen im in- und ausland. im herbst 2025 eine größere ausstellung des gesamtwerks im design zentrum tangram in hangzhou (china).
Céline Hurka
archives, flowers love and beauty.
Céline Hurka explores the entangled relationships between what has been and what is fleeting – between loss and preservation, aesthetics and emotion, personal memory and collective history. using floral ornamentation as both symbol and subject, she traces how beauty functions as a language: often dismissed, yet deeply political. love and care shape what we choose to archive, transform, or let go.
this is a talk about ornament and type as forms of resistance. Céline highlights her ideas of type as personal and political storytelling, her engagement with archival research and historical revivals, and her current inquiry into biodiversity loss. it is a reflection on the quiet power of beauty in a world that so often devalues it.
Céline Hurka
is an independent type designer and multidiciplinary artist based in the hague, NL. in her practice, she aims to play with, question, and break the conventions that have prevailed for the past hundreds of years. she is fascinated by how meaning is attached to form and transforms over years of usage in different contexts. letters are cultural signifiers that add meaning to a text far beyond the words they form.
Céline’s typefaces are deeply personal projects and are inspired by her long-term interest in type history, technological innovation, personal stories, pop culture, nature, environmentalism, and universal emotions. in summer 2023, she launched her own type foundry and is expanding her typeface catalogue.
Andreas Koop
veränderung gestalten – gestaltung verändert
man würde meinen, bei gestaltung geht es – nur – um ästhetische aspekte. und ja, schöner ist schon besser, aber besser ist eben schöner. wenn mit gestaltung dinge, oder noch schöner, menschen verändert werden: als haltungen, ansichten, gewissheiten. und nicht nur der umsatz des kunden. ein paar beispiele sollen zeigen, was damit gemeint ist – und zur politischen dimension von design führen (wobei man sagen muss, es gibt kein unpolitisches, selbst wenn dies gewollt ist, wird es dadurch wieder politisch)… was auch den designbegriff an sich betriff und seine erweiterung. die führte Andreas Koop zur initiative eines transdisziplinären symposium. aber eins nach dem anderen!
Andreas Koop
ist gründer und inhaber der designgruppe koop – ein vielfach international ausgezeichnetes büro im allgäu. seit 1995 wird dort auf den bereichen identität/strategie, kommunikation, signaletik und szenografie gearbeitet. er ist dipl.-designer (sfg) und erwarb einen master of advanced studies am institut design2context von Ruedi Baur an der zürcher hochschule der künste. seit vielen jahren unterrichtet er selbst an verschiedenen hochschulen, ist in diversen jurys und fachbeiräten tätig. Koop verbindet in seinem schaffen die bereiche forschung, lehre, theorie und praxis. bekannt ist er durch zahlreiche publikationen, fachbücher und die kolumne ›designaspekte‹ in der ›novum‹.
die designgruppe koop will veränderung gestalten – mit design als medium, mittel und methode hin zu weniger barrieren, mehr vielfalt und einer wirklichen nachhaltigkeit. ökologische, soziale und ökonomische aspekte auszubalancieren ist im großen wie im kleinen die zentrale aufgabe. darüber hinaus sind Andreas und Nadine Koop seit langem an verschiedenen hochschulen, in jurys und fachbeiräten tätig, publizeren umfangreich, halten vorträge… das seit 1995 bestehende büro wurde mit zahlreichen internationalen awards ausgezeichnet und konzentriert sich auf fragestellungen zu signaletik und szenografie (mit dem fokus auf inklusion) sowie den klassischen themen identität und kommunikation.
designgruppe-koop.de, www.edition-emil.eu, stadt-land-schluss.eu
Sybille Krämer
was ist überhaupt ›schrift‹? und ist das digitale das ›neue alphabet‹?
schrift wird oftmals als aufgeschriebene mündliche sprache begriffen. doch wir schlagen einen anderen weg ein: schrift ist ein visuelles symbolsystem eigenen rangs, das sich zwar auf sprache beziehen kann, aber nicht muss. gleich jeder zeichnung, jedem diagramm geht die körperlichkeit der schrift hervor aus dem zusammenspiel von punkt, strich und fläche. doch wie verhält es sich mit der binärschrift des computers? löscht diese die materialität der schrift? bildet das digitale das ›neue alphabet‹? der computer als eine oberflächentechnologie ist mit der form der schrift auf das engste verschwistert. was das heißt wird im rahmen einer – nicht abwertend eingeführten – ›kulturtechnik der verflachung‹ erläutert und dann exemplifiziert anhand der chatbots künstlicher intelligenz, die ohne die token-statistik der verschriftung nicht möglich wären.
Sybille Krämer
ist philosophin und lebt in berlin. bis zum ruhestand 2018 war sie professorin an der freien universität berlin, jetzt ist sie gastprofessorin an der leuphana universität lüneburg. die universität linköping/schweden verlieh ihr den ehrendoktor (dr. h.c.). gastprofessuren in zürich, graz, wien, tokio, yale, shanghai und santa barbara. arbeitsbereiche: sprache, schriften und bilder in ihrer bedeutung für unserer erkenntnisfähigkeit. gegenwärtige forschung: digitalität, digital humanities und künstliche intelligenz.
MMS – Maryam Fanni, Matilda Flodmark, Sara Kaaman
s h o c k i n g spacing – the typographic laboratory of jane grabhorn
Jane Grabhorn (1911–1973) was a typographer, satirist and printer active in the bay area in the usa. departing from her work ›a typographic discourse – for the distaff side of printing, a book by ladies‹ in the book ›bookmaking on the distaff side‹ (1937) MMS will enter into a dialogue with Grabhorn as an early feminist renegotiating typographic canons, imagining and making room for practices beyond the given. her work raises questions about professionalism and the status and meaning of professional titles, interdisciplinary initiatives, gender perspectives on typography, and humor and satire as political/discursive tools – all of which are highly relevant issues and methods today.
MMS
is the collective of stockholm-based graphic designers Maryam Fanni, Matilda Flodmark and Sara Kaaman. since 2012 they have engaged in research, writing and teaching on visual culture and graphic design technology and craft, focusing on womxn’s and labor history perspectives. their methods often include oral history, archival work and do-it-together-experiments. MMS are the editors of ›natural enemies of books – a messy history of women in printing and typography‹ (occasional papers, 2020) which has been translated to portuguese (clube do livro do design, 2022) and finnish (multipöly, 2024).
Frank Rausch
how to take design decisions personally
the next time you’re frustrated with a website or an app, don’t be angry at modern technology. be angry at companies and their priorities! it’s not just that user-centered design has gone out of style. increasingly, user-hostile design decisions are intentional; designed to trick you, to addict you, to please corporate shareholders at your expense. Frank believes you should take these design decisions personally – be offended! in this talk, he’ll show you how to become aware of evil design patterns in user interfaces and how to defend yourself against them..
Frank Rausch
user interface designer, software developer, and typographer based in berlin. Frank works between code and design at img.ly. he practices and preaches responsible, truly human-centered design of digital artifacts. he teaches at fh potsdam, fh joanneum graz, and gbs st. gallen.
Margarete Schwarzl und Claudia Poppe
letters against poverty – the augustin streetpaper
weitere infos folgen
Paul Shaw
W. A. Dwiggins’ type designs from boylston to hingham: a reconsideration of ›the m-formula‹
W. A. Dwiggins designed 18 typefaces during his association with mergenthaler linotype, but only five of them were commercially issued. several were released for limited use in books by Alfred A. Knopf and a few private presses. but the majority of them – even those that made it to the production of a full character set – were scrapped, with a few being resuscitated digitally by designers in the 21st century. the most fascinating, if not the most famous, of Dwiggins’ unreleased type designs is hingham (also known as newsface and originally named exp. 223). its design was influenced by Dwiggins’ carving of marionettes as explained in his memorandum titled ›the m-formula‹.
this talk will not only summarize the m-formula and its impact on the design of hingham, but it will look at how Dwiggins was exploring some its ideas many years earlier. it will trace several of Dwiggins’ typefaces from 1929 to 1943, starting with boylston (designed for innes alphabets), the precursor to electra, and ending with a rethinking of cheltenham and some incomplete stabs at newspaper headline designs. and the talk will also show how Dwiggins’ lettering and stencil designs underlay part of the m-formula.
Paul Shaw
is a calligrapher, typographer, type designer, graphic designer, design historian, and type historian. he has taught most of those subjects for various new york city universities and art schools since 1980. he has also taught the history of type for california rare book school. paul was a partner in letterperfect, one of the earliest digital type foundries. since 1996 he has led or co-led twelve editions of the legacy of letters tours and workshops in italy. for the type directors club, typecon, and other organizations he has conducted lettering walks in eighteen american and canadian cities.
Paul is the author of revival type, helvetica and the new york city subway system; the co-author of blackletter: type and national identity; and the editor of the eternal letter: two millennia of the classical roman capital. he has written articles or presented talks on quattrocentro sculptor Andrea Bregno, renaissance calligrapher Bartolomeo Sanvito, calligrapher and type designer Werner Schneider, bookjacket designers George Salter, Philip Grushkin and Michael Harvey, type designers Oz Cooper, Frederic W. Goudy and Morris Fuller Benton, and newspaper artist Frank Holme. but above all, Paul is the preeminent expert on book designer and type designer W. A. Dwiggins whose work and life he has studied in great detail since 1977.
currently, Paul is continuing his work on dwiggins while also preparing a biography on frank holme and a book on type specimen books.
Jeremy Tankard
decades of change
using typefaces from my collection and spanning a few decades, i’ll explore how type has evolved over time, looking at the context of change and its development through technology, knowledge, and expectation.
Jeremy Tankard
is a graduate of central saint martins and the royal college of art. initially working at addison design consultants and then wolff olins, he left corporate design in order to pursue his interests in type as an independent type designer in 1998. Jeremy has designed type since the early 90s. his first typeface, disturbance, was released through fontshop international in 1993, followed by bliss in 1996 as part of the agfa creative alliance and later by typefaces for adobe and microsoft. eclectic in inspiration and reference, Jeremy continues to design a wide range of type that seek to offer new visual textures for creative use. some designs are bespoke commissions but many are available to license at typography.net. the compliment website studiotype.com shows brief insights into the inspiration, research and process of both the bespoke and original designs.
Jeremy is a member of istd, the wynkyn de worde society, letter exchange, and the double crown club.
Franziska Weitgruber
letters at play: fantasy in type design
the alphabet is a space for wonder, a playground pushing the boundaries of function, communication and fun. type is more than a vessel for words – it is a realm where letters dance, morph, and whisper stories of their own. the letterforms we draw are influenced by our perception and experiences in both the outside world and the landscape of our mind. what role can fantasy, imagination, and play have in type design?
Franziska Weitgruber
is an independent type and graphic designer based in south tyrol (IT). she graduated from the type and media master course at the royal academy of arts den haag (NL) in 2016. previously, she studied graphic design at ndu (A) where she works as a lecturer in type design since 2015. her typefaces are published via future fonts, fontwerk, blaze type and contemporary type. in 2020 Franziska founded the type design/research duo fantasia type together with Michele Galluzzo.